چگونه انگشتر طلا نگین دار و بدون نگین را تمیز کنیم؟

مساله تمیز کردن و نگهداری از مصنوعات و قطعات طلا و جواهر از اهمیت زیادی برخوردار است. در میان تمام این محصولات انگشتر شاید بیشترین استفاده را دارد و نیاز بیشتری به مراقبت و تمیز کردن دارد. به خاطر اهمیت این موضوع، کیش طلا در این مقاله به شما آموزش خواهد داد که چگونه انگشتر طلا نگین دار یا بدون نگین خود را تمیز کرده و جلا دهید.

آموزش نحوه تمیز کردن انگشتر طلا بدون نگین

تمیز کردن و شستشوی انگشتر طلا ساده که هیچ سنگ و یا نگینی ندارد بسیار ساده است. ما برای اینکار تنها یک کاسه آب ولرم، کمی پودر صابون و  تنها یک دستمال لازم داریم. برای شستنش مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. کاسه تهیه شده را تا نصفه با آب ولرم پر کنید و بعد از آن کمی پودر صابون به کاسه اضافه کنید.
  2. محتویات داخل کاسه را به آرامی هم بزنید تا کف ایجاد شود.
  3. انگشتر طلا بدون نگین را داخل کاسه آب و صابون انداخته و بدون اینکه به آن دست بزنید اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت داخل کاسه باقی بماند.
  4. بعد از این مدت زمان، انگشتر را داخل همان کاسه با کمک یک مسواک تمیز که پرزهای نرمی داشته باشد تمیز کنید. اگر مسواک در دسترس ندارید میتوانید از یک پارچه نخی ساده اما بدون پرز استفاده کنید.
  5. بعد از اتمام اینکار، انگشتر را از داخل کاسه برداشته و زیر آب شیر قرار دهید تا تمام کف و صابون از بخش های مختلف انگشتر خارج شود
  6. در نهایت انگشتر را با کمک یک حوله تمیز خشک کنید و آن را در معرض هوای آزاد قرار دهد تا کمی جلا پیدا کند.

آموزش نحوه تمیز کردن انگشتر طلای نگین دار

شستشو و تمیز کردن انگشتر طلا نگین دار با هر نوع سنگ قیمتی، کمی متفاوت از انگشتر بدون نگین است. اولین نکته که باید به آن توجه کنید این است که، سعی نکنید انگشتر طلا نگین دار را مستقیما در آب قرار دهید. چرا؟ زیرا ماهیت برخی از سنگ های قیمیتی اینگونه است که اگر برای یک مدت طولانی در معرض آب قرار بگیرند کیفیت خود ار از دست خواهند داد. مثلا چه سنگ هایی؟ برای مثال سنگ های اونیکس و زمرد جزء سنگ هایی هستند که در تماس طولانی مدت با آب میتوانند آسیب دیده و کم ارزش شود.

مراحل تمیز کردن انگشتر طلا نگین دارد

برای تمیز کردن و شستشوی این انگشترها مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. کمی آب ولرم را درون یک کاسه کوچک قرار دهید.
  2. سپس مقداری صابون به کاسه اضافه کنید تا آب کف کند
  3. انگشتر را درون کاسته قرار ندهید. در عوض یک پارچه ظریف و بدون پرز تهیه کرده و آن را به محلول داخل کاسه آغشته کنید. (بهتر است دستمال نخی باشد)
  4. دستمال نخی را بچکانید و کاری کنید که فقط مرطوب باشد. بعد از آن، تمام سطح انگشتر همراه با نگین را با دقت و به آرامی تمیز کنید. دقت کنید که به نگین فشار وارد نشود.
  5. بعد از اینکه با کمک دستمال نخی آغشته به آب ولرم و صابون انگشتر را شستشو دادید، یک دستمال تمیز و نمدار دیگر بردارید و بار دیگر همه بخش های انگشتر را تمیز کنید.
  6. در مرحله آخر نیز انگشتر نگین دار را روی یک سطح خشک قرار دهید و منتظر بمانید تا خودش خشک شود.

چگونه انگشتر طلای خود را پولیش کنیم؟

پولیش زدن برای برق انداختن انگشتر طلا است. دقیقا بعد از اینکه مطابق مراحل و روش های فوق انگشتر را شستشو دادید نوبت به برق انداختن و جلا دادن به آن میرسد. برخی از افراد با کمک پارچه های معمولی میخواهند انگشتر را برق بی اندازند اما اینکار شدنی نیست الا با کمک پارچه های مخصوص پولیش. میتوانید این نوع پارچه ها را از بیرون  و مخصوصا از طلا فروشی ها تهیه کنید ویا اینکه انگشتر خود را مستقیما به یک طلا فروشی یا جایی که کار تعمیر طلا را انجام میدهند ببرید تا آن ها با مهارت خود انگشتر را مثل روز اول برق بی اندازند.

به این نکته خیلی مهم در خصوص پولیش کردن انگشتر طلا توجه کنید

برای اینکه بتوانید انگشتر را مثل روز اول کنید پولیش توصیه میشود اما دقت کنید که هر باری که پولیش میکنید یک لایه نازک و باریک از طلا کاسته میشود. اگر به تعداد زیاد و کررات اینکار را انجام دهید کیفیت و اجرت طلا و هر قطعه طلای دیگر کاهش پیدا میکند.

آموزش نحوه مراقبت صحیح و درست از انگشتر طلا

برای اینکه بتوانید تا سالیان سال بدون آسیب دیدگی و یا از ظاهر افتادن،  از انگشتر طلای خود استفاده کنید لازم است که به نکات توصیه شده در ادامه توجه داشته باشید:

به هیچ عنوان حین دوش گرفتن و استحمام انگشتر به دست نداشته باشید

قبل از اینکه بخواهید آماده دوش گرفتن و یا استحمام شوید حتما انگشتر را در آورده و در یک مکان امن قرار دهید. دقت کنید که اگر این کار را انجام ندهید، مواد معدنی و کلر موجود در آب میتواند در دراز مدت باعث کاهش رنگ طلا شود. اگر اینکار برای مدت طولانی اتفاق بی افتد بخش های مختلف انگشتر طلا میتواند آسیب ببیند.

موقع کار انگشتر طلا خود را در بیاورید

اگر خانم هستید و به صورت روزانه خانه را گردگیری کرده، ظرف میشویید و یا کارهای مشابه انجام میدهید امکان آسیب دیدگی انگشترتان وجود دارد. بنابراین حین انجام کارهای خانه سعی کنید انگشتر طلا را دربیاورید و بعد از اتمام کارتان دوباره آن را به دست کنید. اگر در خارج از خانه کار میکنید و کارتان به گونه ای است که از دستتان بیشتر استفاده میکنید نیز سعی کنید انگشتر خود را در بیاورید. برای مثال اگر کارتان نجاری، کشاورزی، و …. است.

مراقب افزایش دما و مکان هایی که بسیار گرم هستند باشید

اکثر کسانی که سروکارشان با طلا است توصیه میکنند که انگشتر طلا را به هیچ عنوان در معرض گرمای زیاد قرار ندهید. محل نگهداری انگشتر باید یک جای خنک بوده و  اصلا گرم و یا داغ نباشد. زیرا طلا فلز نرمی است که استحکام چندانی ندارد و اگر بیش از حد در معرض گرما قرار داشته باشد میتواند به آرامی تغییر شکل بدهد. (البته به خیلی زیاد)

نکته آخر درباره نگهداری درست از انگشتر طلا

نه تنها انگشتر طلا، بلکه در خصوص نگهداری سایر قطعات طلا باید به یک نکته توجه کرد. حتما انگشتر خود را از سایر طلاها و جواهرات دیگرتان نگهداری کنید. به خاطر اینکه سایش و برخورد قطعات مختلف طلا و یا سایر فلزات به انگشتر میتواند باعث خش دار و  یا آسیب دیدن انگشتر میشود. بهترین راه نگهداری از انگشتر طلا این است که انگشتر را درون یک کیسه کوچک قرار داده و انگاه درون جعبه جواهرات یا هرجای مطمئن دیگر قرار دهید.

اگر هنوز موفق نشده اید که یک انگشتر طلا ساده یا نگین دار خریداری کنید میتوانید با مراجعه به فروشگاه خان طلا و با مقایسه تعداد زیادی انگشتر مختلف یکی را به سلیقه خودتان انتخاب کنید. کیش طلا این افتخار را دارد که محصولات خود را با کمترین میزان اجرت به فروش برساند. نه تنها انگشتر بلکه شما میتوانید هر نوع مصنوعات طلایی که مد نظرتان است را از طریق این فروشگاه تنها با چند کلیک ساده درب منزل خود دریفات کنید.

 

بهترین راه برای ضدعفونی کردن گوشواره طلا در خانه

در این مقاله به طور کامل درباره ضرورت ضدعفونی کردن گوشواره طلا و لزوم تمیز بودن طلاها و جواهرات صحبت میکنیم. در ادامه نیز به نحوه تمیز کردن گوشواره ها در ۳ حالت مختلف خواهیم پرداخت. اگر به تازگی گوش خود یا فرزندتان را سوراخ کرده اید حتما این مقاله را بخوانید.

چه نیازی به ضدعفونی کردن گوشواره طلا است؟

به طور طبیعی اولین سد دفاعی بدن در مقابل باکتری ها، ویروس ها و موارد مهاجم اینچنین، پوست است. اما زمانی که پوست دچار آسیب میشود مهاجمان میتوانند به داخل بدن نفوذ کرده و بیماری ایجاد کنند. به طور مشابه زمانی که گوش خود را سوراخ میکنید، تا به آن گشواره آویزان کنید، احتمال نفوذ باکتری و تشکیل عفوت در گوش وجود دارد. درنتیجه باید حتما تا زمانی که زخم گوش بسته میشود اقدام به ضدعفونی گوشواره ها کرد. سایر دلیل قانع کننده برای توجیه دلیل تمیز کردن گوشواره ها عبارتند از:

  • برای جلوگیری از سیاه شدن طلا: طلا معمولا به مرور زمان کدر میشود اما اگر هر روز آن را تمیز کنیم دیگر کدر نخواهد شد.
  • برای افزایش دوام و ماندگاری: مواد آرایشی، چربی و ها و .. میتواند به مرور زمان درخشندگی و کیفیت طلا را کاهش دهند بنابراین برای اینکه گوشاره ها همیشه برق بزنند باید آن ها را ضدعفونی و تمیز کرد.
  • برای بهبود و حفظ سلامتی: ضدعفونی کردن گوشواره طلا به حفظ سلامتی خودتان کمک میکند.

ضدعفونی کردن گوشواره طلا

آموزش نحوه تمیز کردن گوشواره طلا زمانی که در گوش است

معمولا کسانی که به تازگی گوش خود را سوراخ کرده اند حداقل ۱ ماه تا ۱ ماه و نیم باید گوشواره استفاده کنند تا سوراخ ایجاد شده دوباره بسته نشود. از لحظه ای که گوشواره استفاده میکند باید اصول بهداشتی را رعایت کنید. زیرا آن ها از داخل پوست و لاله گوش عبور کرده اند و باید حتما تمیز باشند.

اگر تمایلی ندارید و یا برایتان سخت است که آن ها را از گوش در بیاورید میتوانید به راحتی حتی زمانی که به گوش آویزان هستند گوشواره ها را ضدعفونی کنید. مراحل زیر میتواند راهنمای خوبی برای نحوه ضدعفونی و تمیز کردن گوشواره ها برای زمانی باشد که آن ها هنوز به گوشتان آویزان هستند:

  1. برای اینکار هیمشه اولین مرحله ای که انجام میدهید باید شستشوی دست هاییتان با آب و صابون باشد.
  2. بعد از خشک شدن دستهایتان، یک تکه کوچک پنبه برداشته و با اندکی الکل آغشته کنید. با کمک همان تکه کوچک پنبه، دو طرف لاله گوش که سوراخ شده است را تمیز کنید. اگر به پنبه و الکل با هم دسترسی ندارید میتوانید از پدهای الکلی مخصوص تزریقات که در داروخانه ها قابل خریداری هستند استفاده کنید.
  3. در مرحله بعدی تمام بخش های گوشواره را با دقت با پد الکلی تمیز کنید و هیچ جای آن را ضدعفونی نکرده باقی نگذارید.
  4. به جهت حفظ سلامتی گوش، شما باید روزانه حداقل یکبار به ضدعفونی گوشواره ها بپردازید تا خدای ناکرده آسیبی به گوش از جانب گوشوتره ها نرسد.

ضدعفونی کردن گوشواره طلا

نحوه تمیز کردن گوشواره طلا که از گوش در آورده اید

به طور کلی زمانی که گوشواره از گوش در آمده است میتوان با کمک چند مرحله زیر به خوبی آن را شستشو داده و یا ضدعفونی کرد.

آموزش نحوه ضدعفونی کردن گوشواره طلا خارج از گوش:

  1. ابتدا سعی کنید که دست های خود را دست کم به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید و بعد از آن به خوبی خشک کنید.
  2. یک عدد لیوان شیشه ای کوچک و یا یک ظرف پلاستیکی کم ارتفاع آماده کنید و گوشواره خود را در آن قرار دهید
  3. بعد از آن به فکر تهیه آب اکسیژنه باشید. اگر در خانه آب اکسیژنه دارید لیون یا ظرف پلاستیکی کم ارتفاع را تا نصفه پر از آن کنید. شما باید بعد از نصفه پر کردن لیوان ۲۰ دقیقه لیوان و گوشواره را به حال خود رها کنید. (چنانچه گوشواره طلای شما خیلی کثیف است و جرم زیادی رویش نشسته میتوانید به جای ۲۰ دقیقه، آن را از آخر شب تا اوایل صبح در آب اکسیژنه قرار دهید.)
  4. بعد از اینکه دست کم ۲۰ دقیقه از زمان قرارگیری گوشواره درآب گذشت، میتوانید آن را برداشته و با کمک یک دستمال تمیز یا یک برس مخصوص و یا یک مسواک نرم تمام سطح گوشوراره را تمیز کنید. اگر سطح آن کثیف باشد احتمالا باید تاکنون لکه های کثیف شل شده باشد و با برس یا دستمال کشیدن از بین میرود.
  5. بعد از برس کشیدن آن ها را زیر آب ولرم قرار دهید و چند دقیقه زیر آب نگاه دارید تا کاملا تمیز شوند. بعد از آن با کمک حوله یا هوای آزاد آن ها را خشک کنید.
  6. اگر تمام کارهای فوق را درون یک سینک ظرفشویی انجام میدهید، برای اینکه گوشواره از دستتان نیافتد درون سینک یک آبکش بزرگ قرار دهید.

ضدعفونی کردن گوشواره طلا

تمیز کردن گوشواره نگین دار

نحوه تمیز کردن گوشواره هایی که دارای سنگ قیمتی هستند و یا به اصطلاح نگین دارند کمی متفاوت است. مهمترین سنگ هایی که معمولا در این نوع گوشواره ها استفاده میشود الماس، یاقوت کبود و زمر هستند که سنگ هایی گرانبها و ارزشمندند. بنابراین شستشو و تمیز کردن گوشواره طلا اینچنینی از اهمیت زیادی برخوردار است.

برای تمیز و ضدعفونی کردن گوشواره طلا نگین دار مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. یک کاسه آماده کنید
  2. داخل کاسه یک پیمانه کامل آب بریزید و بعد از اضافه کردن آب، حدود کمتر از ۱ چهارم پیمانه آمونیاک به آب کاسته اضافه کنید.
  3. با دقت گوشواره طلا را داخل کاسه حاوی آب و امونیاک قرار دهید. تا ۲۰ دقیقه اصلا به محلول داخل کاسه و گوشواره طلا دست نزنید تا به اندازه کافی ضدعفونی شود.
  4. بعد از اینکه گوشواره ۲۰ دقیقه در کاسه ماند، یک کاسه دیگر آماده کنید.
  5. داخل کاسه دوم مقداری مایع ظرفشویی (مصف قاشق غذاخوری) بریزید و کاسه را تا نصفه پر کنید.
  6. بعد از آماده شدن کاسه دوم، یک دستکش دست کنید و با کمک آن گوشواره را از کاسه اول خارج کنید. وقتی آن را در آوردید زیر آب شیر قرار دهید و با دست آن را دستمالی کنید.
  7. بعد از آن گوشواره را به آرامی داخل کاسه دوم که حاوی آب و صابون یا مایع ظرفشویی است قرار دهید.
  8. اگر جرم یا چیزی روی گوشواره طلا هنوز وجود دارد با کمک یک پارچه تمیز یا یک مسواک نرم آن را تمیز کنید.

ضدعفونی کردن گوشواره طلا

  1. سپس دوباره آن را آبکشی کرده و با کمک یک پارچه یا حوله تمیز آن را خشک کنید و در نهایت در معرض هوای آزاد قرار دهید.

Leave a Comment